Ugens Pokémon: Jirachi



Jirachi Overview
Jirachi kom frem i generation 3 som en event eksklusiv Pokémon og var noget svær at få fingrene i.
Men Jirachi er lidt af en meget fleksibel Pokémon. Sammen med Mew, Celebi, Victini, har den en base stat på 100 i alle stats. Hvilket giver den en samlet total stat par med trio legenderiske.

Med 100 i alle stats, er Jirachi bundet til at være lidt fri i hvad den kan gøre. Om det er fysisk offensiv med god HP, høj Speed med fysisk eller psykisk investeringer er helt op til spilleren. Alt har en grund. Tja, medmindre du bruger fysiske angreb på en psykisk intentionelt moveset.
Jirachi er en Psychic/Steel Pokémon. Dette giver Jirachi 4 svagheder og en god sum resistanser. Svaghederne er dog rimelig hårde siden; Fire Ground, Dark og Ghost. Fire er altid en meget aggressiv Type, Earthquake er på mange moveset for cover imod Steel Pokémon, Knock Off er fantastisk og Ghost Pokémon har ikke mange Types der kan tage imod deres offensive angreb.
Dette gør Jirachi en lille smule skrøbelig selv med 100 i alle dens forsvarsstats.
Men det gode kommer så. Jirachi er dog også resistent overfor gode Types som Rock som giver den lidt bedre omtale imod Stealth Rock, Flying Pokémon og endda Fairy og Dragon som også kan være ret defensive som offensive imod ens hold.
Jirachi har meget som går godt for sig, endda en Ability som driver folk til vanvid med specielle kombos. Undervurdering af denne Pokémon er på eget ansvar!

Abilities:
Serene Grace – Hver gang Jirachi bruger et angreb som har en sekundær effekt, bliver chancen for at den effekt træder i kraft fordoblet. Angreb som Iron Head, Shadow Ball og Body Slam får en fantastisk effekt i kamp ved hjælp af denne fantastiske Ability.

Movesets:
- Karlsvognens besværlige fætter -
Nature: Adamant (+Attack –Special Attack)
Item: Leftovers
Ability: Serene Grace
EV’s: 252 HP, 252 Attack, 4 Speed
- Thunder Wave
- Iron Head
- Zen Headbutt
- Stealth Rock

Info:
Dette moveset udnytter Serene Grace med en speciel kombo.
Først har vi Thunder Wave. Et angreb der lammer modstanderen på stedet, så længe de ikke er en Ground, Electric eller Limber Pokémon. Dette sløver din modstander ned på 25% af deres regulære Speed. Oveni det, er der en 25% chance for at de er ude af stand til at angriber en hel tur.
Iron Head holder dette moveset sammen som en stor lus der sidder og nager på din modstander indtil de bare giver op. Iron Head er et 80 power fysisk Steel angreb med en 30% chance for at flinche din modstander. Her kommer Serene Grace ind og sætter den op på en 60%. Og hvis du nu er så dejlig heldig at få din modstander lammet oveni, er der også lammelsen som tager lidt mere procenter ned for at de får lov til at bevæge sig overhovedet. Og siden de er blevet sløvere igennem lammelsen, er Jirachi mest af tiden garanteret at bruge Iron Head først.
Zen Headbutt er en Psychic version af Iron Head, bare med 10 mindre i accuracy og i procenter for at flinche. Dog kan det virke imod Water Pokémon i stedet siden de er resistente overfor Steel.
Så er der Stealth Rock, for lidt hold support. Stealth Rock er et angreb som sætter sig på modstanderens banehalvdel og giver skade på Pokémon når de bliver sendt ud i kamp. Jo svagere de er overfor Rock typen, jo mere skade tager de. Dette putter et stort pres på modstanderen og hvor mange gange de kan skifte ind.

- Multikamp Moveset -
Nature: Careful/Impish (+Special Defense/Defense –Special Attack)
Item: Light Clay
Ability: Serene Grace
EV’s: 252 Defense, 252 Special Defense, 4 HP

- Reflect
- Light Screen
- Helping Hand
- Iron Head

Info:
Så har vi et multikamp moveset her som har den funktion at hjælpe dine andre Pokémon med at overleve angreb og dele god skade ud.
Først har vi de to mureangreb; Reflect og Light Screen. Begge øger en forsvarsstat for hele dit hold: Reflect for fysiske angreb og Light Screen for psykiske angreb. Begge holder sig oppe for 5 ture efter brug. DOG! Med Light Clay som Item, holder de sig oppe for hele 8 ture efter brug. Det er nogle gange nok til hele kampen, alt efter hvad man er oppe imod.
Så når vi til Helping Hand. Dette angreb hjælper din holdkammerat med at skade mere. Hvert angreb de bruger i ture de har modtaget det, bliver boostet med x1,5. Dette kan gå hen og blive en game changer for offensive eller nogle tanky Pokémon.
Så er der Iron Head. Iron Head har stadig samme effekt som i ”Karlsvognens besværlige fætter” movesettet. Dog har det også en god effekt hvis du har den chance for at være hurtigere end nogle Pokémon og får dem sat i skak i en runde.

TCG:


Denne Jirachi’s ability/evne gør, at når du ligger den ned på bænken fra din hånd, så må du lede i dit deck efter et Suporter kort, vide det til din modstander og putte det på din hånd og så skal du blande dit deck.
Dens angreb giver 60 i skade til din modstanders aktive/angribende Pokémon og så sover denne Jirachi og din modstanders aktive/angribende.

Trivia:

- Jirachi er den letteste af alle Steel types, med kun 1,1 kg.
- Frem til 4. generation, var Jirachi den Steel type med mest HP, med et base stat på 100.
- Frem til 5. generation, var Jirachi den Steel type med mest Speed, med et base stat på 100.
- Jirachi er den eneste 3. generations pokémon der ikke kan fås eller fanges i et Hoenn baseret spil, uden et event.

Info og movesets: Heracross
Banner og trivia: Tahu 1
TCG: MP