Arkiver
- oktober 2013
Pokelols potentialebedømmelse: Entry Hazards
   25. okt 2013, 18:46
Pokelols potentialebedømmelse: Aegislash
   16. okt 2013, 17:17
En ide slog mig
   14. okt 2013, 22:52

Permanent Linkaf Pokelol » 25. okt 2013, 18:46 » Set 990 gange » 0 kommentarer

Som de fleste nok er bekendte med, har Entry Hazards en stor effekt på spillets gang. Fra dets introduktion i Generation 4 spillene, har Stealth Rock været et af de bedste "angreb" i spillet, netop på grund af det faktum, at Entry Hazards var gode for et hold at have med, og kunne vende en tabt kamp. I X/Y blev der introduceret en ny form for Entry Hazards, hvilket fint ligger op til dette blog indlæg, hvor jeg vil prøve at vurdere effekten fra de forskellige Hazards, samt bedømme deres påvirkning på en kamps forløb.

First Up: Toxic Spikes

Toxic Spikes er et angreb der kan blive brugt til at give modstanderen Pokémon enten en almindelig omgang Poison (1/8 af en Pokémons maksimum HP hver runde) eller en omgang Badly Poison (1/16 af en Pokémons maksimum HP den første runde, 2/16 anden runde, 3/16 tredje runde osv.). Dette betyder altså, at hvis du godt kan lide at drage nytte af et angreb som Toxic, kunne du slippe for at give en del Pokémon det angreb, og istedet spille med en Toxic Spiker på dit hold.

Dog ser jeg stadig Toxic Spikes som den værste form for Entry Hazard, der er i spillet (Ud af de 4, der er i Gen 6). Ikke at Toxic Spikes på nogen måde er dårlig i den forstand, men de andre er bare bedre.

For at opsummere og forklare:

1 lag af Toxic Spikes = Almindelig Poison
    2 lag af Toxic Spikes = Badly Poison

Toxic Spikes er ineffektivt mod:

Poison types
    Steel types
    Flying types
    Pokémon med Levitate

Sådan fjerner du Toxic Spikes:

En Poison type absorberer dem
    Med Rapid Spin
    Med Defog

Disse lærer Toxic Spikes (Få udvalgte):

Roserade
    Drapion
    Tentecruel
    Forretress
    Smeargle

Dernæst: Spikes

Spikes er det originale Entry Hazard angreb. Skaden fra Spikes varierer alt efter de lag, du har fået lagt ud (1 lag: 1/8 af maksimum HP, 2 lag: 1/6 af maksimum HP, 3 lag: 1/4 af maksimum HP). Spikes er, generelt set, et godt Entry Hazard angreb, men grundet dens Ground type, er den blevet mindre populær end Stealth Rock, da den ikke rammer visse Pokémon. Skaden fra Spikes er dog god, hvis du kan få alle 3 lag op og holde dem på banen. Oftest vil du dog blive presset efter det første lag, og evigt truet af Rapid Spin og Defog.

1 lag af Spikes = 1/8 af maksimum HP ved skift
    2 lag af Spikes = 1/6 af maksimum HP ved skift
    3 lag af Spikes = 1/4 af maksimum HP ved skift

Spikes er ineffektiv mod:

Flying types
    Levitate Pokémon

Sådan fjerner du Spikes:

Rapid Spin
    Defog

Pokémon der lærer Spikes (Få udvalgte):

Forretress
    Skarmory
    Greninja
    Klefki
    Smeargle

Og så: Stealth Rock

Stealth Rock blev, i Generation 4 og 5, kåret som et af de bedste angreb i spillet, på en liste, hvor også Substitute stod højt. Modsat de andre angreb, hvor effekten afhænger af de lag, der bliver smidt ud, kan der kun være et lag af Stealth Rock på banen ad gangen, hvor skaden varierer af type effekten. Stealth Rock rammer næsten alt og alle i kamp, med blot meget få undtagelser.

Rock type er effektivt x0,25 = Stealth Rock skader 1/32
    Rock type er effektivt x0,50 = Stealth Rock skader 1/16
    Rock type er effektivt x1 = Stealth Rock skader 1/8
    Rock type er effektivt x2 = Stealth Rock skader 1/4
    Rock type er effektivt x4 = Stealth Rock skader 1/2

Stealth Rock er ineffektiv mod:

Pokémon med Magic Guard ability
    Magic Guards blokerer alle effekter, der ikke er direkte skade fra et angreb

Sådan fjerner du Stealth Rock:

Rapid Spin
    Defog

Pokémon der lærer Stealth Rock (Få udvalgte):

Ferrothorn
    Skarmory
    Carbink
    Crustle
    Smeargle

Til sidst: Sticky Web

Sticky Web blev introduceret for os i Generation 6, da Pokémon X/Y udkom. Et meget interessant angreb, der sænker enhver Pokémons Speed, der er forbundet med jorden. Hvorvidt effekten af Sticky Web bliver noget nævneværdigt, vides ikke helt endnu, men angrebet har bestemt meget potentiale på et offensivt hold, med Sweepers der har en middelmådig til over gennemsnitlig Speed stat.

For at opsummere:

Sticky Web sænker enhver jordbunden Pokémons Speed med 1 stadie, når den skiftes ind

Sticky Web er ineffektiv mod:

Flying typer
    Pokémon med Magic Guard

Sådan fjerner du Sticky Web:

Rapid Spin
    Defog

Pokémon der lærer Sticky Web (Få udvalgte):

Ariados
    Smeargle

Flere kunne tilføjes, men Serebii har kun få med, da de endnu mangler fulde movesets for de resterende Pokemon

-

Og for en god ordens skyld, kan jeg da lige forklare både Rapid Spin, og Defog.

Rapid Spin fjerner Entry Hazards på din side af banen. Angrebet er af typen Normal, og kan derfor ikke ramme Ghost typer. Rapid Spin har, udover effekten for at fjerne Entry Hazards (Samt Leech Seed, blandt andre), også en smule Base Power, så det altså også er et skadende angreb. Dette gør, at Rapid Spinners ikke er ofre for Taunt.

Hvem lærer Rapid Spin?

Blastoise
    Sandshrew
    Starmie
    Avalugg

Defog fjerner Entry Hazards på begge sider af banen, altså både dem, din modstander har sat op, men også dem, du selv har sat op. Dog kan Defog ikke blokeres af Ghost typer, men derimod Taunt. Defog har længe været upopulært grundet Rapid Spins effekt for kun at fjerne modstanderens Entry Hazards, men med Sticky Webs introduktion til Generation 6 spillene, og den mulige stigning af Entry Hazards brug, kunne Defog være effektivt i kamp.

Hvem lærer Defog?

Drifblim
    Swanna
    Scizor
    Crobat
    Mandibuzz

Serebiis X/Y liste er ikke færdiggjort

Spørgsmål skal være velkomne, og hvis der ellers er forslag til nye indlæg, tager jeg gerne imod dem. Ellers fortsætter jeg næste gang med Mega Evolutions, og mine favoritter til kompetetiv brug.

Så giv mig dog min studenterhue.

1 ud af 52 ud af 53 ud af 54 ud af 55 ud af 5